Tuesday, July 22, 2008

Fragmen 3: Hari Mendatang

***
8pm.
"Aku perlu dahulukan solat maghrib, walaupun apa terjadi sekurang-kurangnya aku masih ingat kepada
Allah."
Solat maghrib cuma 3 rakaat dan hanya mencuri 5 minit sebahagian 24 jam hidup kita seharian
Hutang kita terhadapNya adalah senafas dan sedetik. Semua milikNya.
830pm
Fatin belum tiba lagi. “Jauh sangat ker Gombak ke Pudu ni?” Soal Elissa sambil matanya meliar
mencari kelibat Fatin. “Minah ni memang nak kena ni, dah sejam aku tunggu.” Elissa mula resah dan
rimas menanti Fatin di Hentian Puduraya.
“Lissa!!” Satu panggilan nama yang cukup dia kenali.
Kelihatan kelibat seorang gadis seusianya memimpin seorang kanak-kanak dalam lingkungan 3 tahun.
“Fatinnnnnnn!” Elissa melompat-lompat dan memeluk erat Fatin. “Aku rindu kat ko.Rindu sangat”
Fatin mengelengkan kepala melihat telatah rakannya. Perangai Elissa masih seperti 5 tahun lepas.
“Gedik!”
“Hiiii!! Ni tentu Izad Hakimi..Taknak cium autie ker?” Soal Elissa kepada tubuh kecil yang
berselindung di balik tubuh Fatin Ezdiani.Mungkin takut melihat telatah Elissa.
“Dia memang takut sikit kat orang dia tak pernah nampak,nanti dia ok la” Jawab Fatin melihat Elissa
mula megerutkan keningnya.Mungkin dia taknak Elissa kecil hati dengan sifat anaknya yang pemalu
itu dan dia juga risau kalau ianya mengingatkan Elissa kepada kenangan lama. Gadis seusia mereka
memang sepatutnya telah lama mendirikan rumah tangga. Cuma rakannya, Elissa masih berkira-kira
tentang jodohnya
Persoalan itu tidak dapat dijawab oleh sesiapa. Mungkin hanya mereka yang rapat dengan Elissa tahu
kisah sebenarnya.Dan kenapa tika ini, baru Elisa terpanggil untuk pulang ke tanahair setelah 5 tahun
merantau ke negara orang. Rajuk hatinya terlalu lama.
“Jom makan dulu! Aku dah lapar” Elissa mematikan lamunan Fatin. Dia tahu rakannya mula
mengimbau kisah lamanya. Yang pasti,dia bukan Elissa yang dulu lagi.
“Jom! Kat tempat biasa yek!” Cadangan Fatin disambut dengan senyuman Elissa. Sambil mendukung
Izad,Fatin membawa Elissa menuju ke keretanya yang diletakkan di depan Mydin.
“Alamak! Ada Something aku terlupa la.Tunggu sekejab ! Ada barang aku tertinggal kat surau?”
Mujurlah,sesuatu yang mengingatkan dia pada beg yang masih tertinggal di surau. Fatin mengiyakan
permintaaan Elissa.
“Aku tunggu engkau kat kereta aja” Pinta Fatin
“Baik!”Jawab Elissa
Fatin tersenyum melihat tubuh rakan tengelam di balik barisan manusia yang berbaris membeli tiket
untuk ke destinasi masing-masing.
Elissa.Jangan kau hilang lagi!
Fatin takut Elissa akan terus hilang. Dia telah lama berdoa agak sahabat baiknya ini akan melupakan
dan memaafkan keadaan yang mengheret mereka kepada rajuk hati Elissa.InsyaAllah,Elissa akan
muncul kembali. Dia yakin. Tadi Elissa ada depan matanya.Kini hilang kembali.
“Aku akan tunggu kau Lis!”
Hari ini bukan seperti semalam. Ia akan berlalu. Hari ini akan bermula...

No comments: