Tuesday, January 6, 2009

Fragmen 16: Hadiah Ini

"Kau ok ka sekarang, apa Dr Chandra cakap tentang penyakit kau?"
"Dia kata semua ok cuma aku kena attent dua tiga kali lagi sesi penilaian sebelum doktor panel buat keputusan.Dia cakap kalau semua berjalan lancar,by April maybe pembedahan akan dibuat.Ko doakan aku yek!"
"Dont worry my friend! Aku tiap malam jumaat baca yasin kat kau!"
"Thanks! Tapi bukan baca yasin untuk orang yang dah nazak dan orang yang dah mati ka?"
" Ye ker? Taklah.Niat bacaan kita yang penting. Macam kita baca Al-Quran.Tiap surah dan ayat ada makna berbeza, dan setiap bacaan kita akan dapat pahala. Dan kalau niat untuk sedekahkan bacaan kita kepada orang yang dalam kesusahan.InsyaAllah. Sampai la pahala tu"
"Bagus gak kau ni,banyak ilmu.."
"Aku kan A1 dalam pendidikan Agama Islam,tentu la tahu..he..he"
"A1 pun kalau masa ustaz mengajar kau usha awek lalu lalang tepi koridor kelas,mcm mana la nak dapat berkat,ilmu ada..tapi perangai mcm hantu..he..he"
"Yolah! kau aja yang baik" Terdengar dengusan kuat nafas Azli dan seketika kemudian,dia bangun sambil mengangkat gelas yang hampir kosong di atas meja. Jug berisi fresh oren itu masih berbaki.Azli biarkan.Mungkin Shawal belum abis minum. Tidak lama kemudian, kedengaran bunyi bising di singki. Riuh rendah dengan bunyi pingan mangkuk berlaga.
"Sah! Tengah basuh pingan mangkuk sambil marah,perangai mcm perempuan datang bulan!" Bisik Shawal dalam hatinya sambil ketawa kecil.Dia sudah masak dengan perangai Azli. Lima tahun tinggal bersama Azli bagaikan seketika rasanya dan setiap telatah dan gelagat Azli terakam di fikirannya walaupun penglihatannya tidak sesempurna dahulu.
Sambil meraba gelas dan jug dia atas meja, dia menuang fresh oren yang masih berbaki itu ke dalam gelasnya.
Gelas di tangan dipusing-pusing sambil di mindanya ligat memikirkan sesuatu.
Dia masih teringat lagi kata-kata Dr Chandra padanya.Semuanya tersimpan rapi dalam ingatannya tanpa ingin dikongsi. Biar Azli tidak tahu.
"Awak perlukan pembedahan segera disebabkan ujian MRI minggu lepas menunjukkan wujud tanda-tanda darah beku masih ada.Kami risau kalau ini dibiarkan akan menganggu sistem saraf utamal. Berkemungkinan En Shawal akan hilang penglihatan seumur hidup. Cuma apa yang kami dapat usahakan adalah supaya pembedahan dapat dilakukan dengan kadar segera.Harap En Shawal uruskan apa-apa yang perlu bagi memudahkan urusan pihak kami."
"That ok! Doktor. Saya akan cuba selesaikan semua urusan itu sebelum minggu depan.Nanti saya call.Thanks sebab sudi berterus terang dengan saya.Tapi jika saya dapat melihat lagi dan pembedahan itu berjaya,adakah tanda-tanda lain yang memungkinkan simpton ni berulang?"
"Jangan risau En.Shawal.Kita akan berusaha sebaik mungkin dan selebihnya mungkin bergantung pada Tuhan untuk En.Shawal. Apa yang kami tahu setakat ini,semuanya berjalan lancar.Tiada simpton baru kami kesan. En Shawal orang pertama yang mengalami kecederaan seperti ini tetapi masih lagi mampu melihat,cuma di tidak sempurna macam orang lain.Harapan kami,selepas pembedahan En. Shawal akan sembuh seperti sediakala."
"Terima kasih sekali lagi doktor,semua terjadi adalah anugerah dan hadiah dari Tuhan.Kita mampu berdoa dan selebihnya usaha dari pihak kita untuk perbetulkan semua ini"
"Betul tu En. Shawal, Ini hadiah dari Tuhan"

No comments: