Thursday, January 8, 2009

Fragmen 17: Aku Tahu!

" Azli kau dah siap ka? Cepat sikit! aku dah lewat ni"
"Sekejab! Sikit lagi,dah nak settle ni" Kedengaran suara Azli disebalik kamar mandi.Air yang turun laju dari pancuran jelas kedengaran dari luar. "Adoi!" kemudiannya terdengar suara Azli mengaduh dan terdiam seketika.
"Hoi,apa kau buat tu?" Soal Shawal sambil mengetuk pintu kamar mandi berkali-kali.
"Aku ok! ngah shave!" Azli menjawab dan kemudiannya suasana dalam kamar mandi mula sunyi. Terdengar bunyi pancuran air ditutup. 2 minit kemudian pintu dibuka.
"Ok! sekarang kau boleh masuk! Hati-hati sebab lantai licin sikit, aku terlebih guna sabun!"
"Apa kau buat dengan dengan sabun tu?" Soal Shawal sambil tersenyum
"Shave form abis,aku guna la sabun" Jawab Azli sambil menumbuk bahu Shawal. "Kau jangan fikir bukan-bukan pulak!" Shawal ketawa sambil menutup pintu kamar mandi. Gembira hatinya dapat mengusik Azli. Sedikit sebanyak dapat mengubat rasa resah di hati. Hari ini merupakan detik yang penting bagi dirinya.
Jam dinding sudah pukul 8.15 pagi Hari ini dia lewat bangun lagi.Mungkin sebab semalaman dia resah menanti pagi dan pagi hampir menjelang,dia terus hilang dalam mimpi. Matahari sudah meninggi ketika Shawal mula melaungkan takbir subuh . Cahaya pagi mula menerobos melalui langsir yang dibuai angin.
10.30 pagi.15 Mac 2007.
Temujanji pertama sebelum pembedahan dilakukan.
Hari ini merupakan satu hari yang paling mendebarkan untuk Shawal. Baginya,tiap langkah pertama pasti mengubah segalanya dan tiap langkah seterusnya yang dia akan ambil pasti memerlukan sebuah pengorbanan. Dia tahu harapannya untuk sembuh adalah tipis. Tapi siapa tahu,Allah S.W.T yang lebih tahu.

No comments: