Thursday, January 15, 2009

Fragmen 20: Persoalan Demi Persoalan!

Persoalan demi persoalan masih berlegar di fikiran Shawal.
Apa yang disoal oleh Dr.Chandra tadi bagaikan menyingkap persoalan baru dari penceritaan dirinya.
Persoalan itu telah merungkai kembali seribu persoalan dan menjawab segala pertanyaan.
Kenapa Azli diam seribu bahasa tika pertanyaan berkaitan Elissa diutarakan.
Adalah Elissa masih hidup?
Apa yang dapat dipastikan berdasarkan apa yang terjadi.
Elissa telah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya pada 2 tahun lepas dan mengikut laporan polis yang telah dibuat oleh saksi kemalangan dan pihak polis.Mayat isterinya masih gagal ditemui dan sehingga kini tiada tanda-tanda memungkinkan isterinya masih hidup.

"Maafkan aku Shawal, Elissa telah lama meninggalkan kau.Dia meninggal dunia ketika kemalangan itu." Itulah butiran kata-kata Azli yang masih berbekas dalam luka hatinya.
Tiada apa yang Shawal dapat lakukan kala dia mendengar perkhabaran sedih itu dari Azli. Setahun dia terbujur kaku di atas katil hospital tanpa mengetahui apa sebenarnya yang berlaku di dunia ini.
Semuanya indah ketika dia dalam dunia mimpinya.
Jika dia tahu Elissa sudah lama meninggalkan dunia ini,tentu perasaaannya di hantui rasa sesal dan sedih dan akan bingkas bangun bagi mencari kelibat isterinya.
Dia akan terus menjelajah seluruh isi bumi,seluruh dasar lautan.
Dan jika Allah izinkan dia bertemu hanya sekujur tubuh yang tidak bernyawa.
Dia pasrah menerima ketentuan Ilahi.
Semua itu sudah terlewat baginya.
Setahun berlalu,semua yang terjadi tetap terjadi dan apa perkara yang telah berlaku.

Tika matanya mula-mula disimbah cahaya dan rohnya kembali ke jasad setelah koma.
Dia seakan insan baru yang hanya mampu mendengar, ingatannya pula seolah-olah dikunci.
Dia hanya dapat mengingat sesuatu jika apa yang berlaku seakan-akan pernah dia alami.
De Javu mungkin satu perkataan yang sesuai untuk menggambarkan keadaan yang Shawal alami ini.

Pertanyaan Dr.Chandra tadi membuka telah membuka satu lagi kunci dalam pintu mindanya.
Isterinya masih hidup?..
Tapi mampukah dia mencari Elissa? ..
Dia akan cuba mencari jasad Elissa walau tanpa ada daya seperti insan lain.
Penglihatannya memungkinkan Shawal hanya mengerakkan tulang empat keratnya.
Allah telah mengambil nyawa Elissa dan kini harga yang harus di bayarnya adalah hidup tanpa cerahnya cahaya dunia.
Dia dapat melihat dunia dengan samar-samar cahaya yang menyuluh wajah dan jiwanya.
Jika ingin bersiar-siar atau melakukan aktivit seharian, dia harus berteman kerana dia hanya mampu melihat jasad-jasad kosong tanpa rupa ,warna-warna yang pudar tanpa warna.Ini semua telah membataskan zahir dan naluri Shawal menikmati keindahan dunia.
Dunianya kini seperi berada dalam bilik yang berkabus dan benar juga apa kata Azli." Rabun kau ni lebih dasyat daripada rabun ayam!"


***
"Ya! Kami pasti jazad Elissa tidak ditemui! Hampir seminggu anggota-anggota penyelamat mencari Elissa. Mereka menyelam ke dalam lombong itu dan juga mencari kat kawasan berhampiran gaung.Tapi kami semua gagal menemui apa-apa bukti Elissa masih hidup. Apa yang kami jumpa cuma telefon bimbit Elissa dan juga berapa barang-barang peribadi milik kau berdua.Tiada tanda ada orang lain memindah mayat Elissa atau telah muncul di tempat kejadian. Gaung itu terlalu dalam dan jauh ke bawahnya terdapat sebuah sungai yang luas dan dalam.Pihak polis buat mengklasikasikan kes ini kemalangan misteri dan menentusahkan Elissa telah meninggal dunia ditempat kejadian disebabkan bukti menunjukkan mungkin jazad Elissa tenggelam di dasar atau di bawa arus sungai . Selama dua minggu kami berusaha, Keluarga Elissa dan keluarga kau membuat keputusan untuk melakukan sembahyang jenazah ghaib dan segala urusan pengkebumian di uruskan oleh keluarga Elissa sendiri. Apa yang aku ingat,selepas itu keluarga Elissa telah berpindah keluar negara.Mungin sedih selepas kehilangan Elissa dan juga apa yang telah kau lakukan pada Elissa." Jawab Azli tanpa berselindung. Raut wajahnya serius untuk mengiyakan apa yang dikatakan olehnya.

"Apa! Apa salah aku Lee.? Apa yang telah aku lakukan pada Elissa? Kau jangan buat aku makin sedih!! Semua perkara itu sudah lama menghukum aku. Tapi kenapa kau masih menyatakan aku yang bersalah dalam perkara ini? Why? Why?" Perasaannya Shawal dihurung rasa hiba, suaranya makin tenggelam di dalam sebak dan sendu hatinya.

"Sebenarnya Shawal,ada sesuatu aku sembunyikan daripada kau. Aku rasa sudah sampai masanya aku berterus terang! Hopely kau faham dan bersabar!"
Azli cuba menenangkan perasaan Shawal dan kemudiannya bingkas bangun sambil mencari-cari sesuatu di meja bacaannya. Dikeluarkan beberapa helai kertas di sebalik timbunan kertas-kertas lain.
"Nah! kau baca ni! Aku jumpa ini ditempat kejadian ketika mula-mula sampai kat situ.Itupun selepas dapat call dari polis untuk datang ke tempat kejadian. Kertas ni aku jumpa di celah seat kereta selepas kemalangan. Kau orang kedua aku tunjukan selepas kemalangan tu. Harap ini mengingatkan kau pada sesuatu."
Azli menyerahkan kertas itu dan terus bingkas bangun menuju ke sofa di depan TV.
Seketika kemudian terdengar nyanyian sumbang di kaca TV. Malam ini ada Akademi Fantasia!
Pasti penyanyi itu akan tersingkir pada minggu ni. Azli memang peminat setia AF.

Terganggu seketika tumpuannya di kaca TV dan dia mengalih kembali pandangannya di atas kertas yang diserahkan oleh Azli tadi.
Isi kandungan surat itu dibaca dan tiba-tiba dunia bagaikan kelam dan penglihatannya juga kian kabur dengan linangan air mata.
"Bila masa aku ceraikan Elissa?"
Persoalan baru kini muncul.
Kenapa dalam rekod perubatan dia tidak dijelaskan bahawa isterinya telah meninggal dunia dan mana mungkin dia berpisah talak dengan Elissa sedangkan hanya maut dapat memisahkan cintanya dia dan Elissa.
Apa sebenarnya yang telah berlaku?

No comments: